The Garden And The Hedge | Piha, Pyhä, Metsä, Maa
Utställningen The Garden and The Hedge är Kulturhus Björkbodas (KUBU) första internationella sommarutställning och -program, som har utvecklats i samarbete med konstnären och forskaren Teresa Dillon. KUBU är inrymt i en före detta skolbyggnad och ligger på Kimitoön i sydvästra Finland, i Skärgårdshavets biosfärområde - en perfekt miljö för att utforska relationerna mellan trädgårdar, jord, mylla och jordmån.
Programmet är det första i en serie som utforskar naturens element (jord, vatten, vind, eld och eter) som utgångspunkt. The Garden and The Hedge sammanfaller med Kimitoöns 700-årsjubileum och bygger på öns rika jordmånsbaserade historia - från jordbruk till gruvdrift. Sommarprogrammet presenterar individuella konstverk, föreställningar, workshops och interventioner av 35 konstnärer. Det inbjuder oss att reflektera över jordmånens hälsa, gränser, hållbarhet och vårt ansvar för den levande jorden.
Foto: Ahmed Alalousi
Andy Best-Dunkley (FI/UK) & Merja Puustinen
(FI)
Luftfylld skulptur (2022)
Vilken form kan växter anta om deras genetiska struktur förändras av markföroreningar, radioaktiv strålning, föroreningar, överbefolkning och förändringar i den naturliga miljön orsakade av människan? Merja Puustinens och Andy Bests stora luftfyllda skulptur, som klättrar upp för KUBU:s tak och väggar, har sin grogrund i giftiga växters konstitution, struktur och estetik; den franske poeten Charles Baudelaires diktsamling Les fleurs du mal (Det ondas blommor, 1857), Freuds drömlogik, dödsvisioner och medvetandets ström, och skapar en spekulativ och potentiellt profetisk vision av framtida växtformer.
Andy Best-Dunkley och Merja Puustinen skapar verk som utforskar sociala och politiska teman på ett lekfullt, provocerande och fysiskt sätt. Deras arbete spänner över virtuella spel, online- och mobilspel, performance, skulpturer och installationer. Sedan mitten av 2000-talet har de gjort storskaliga interventioner i form av uppblåsbara skulpturer i museiutrymmen och stadsmiljöer. År 2012 grundade de Espoo Kunsthalle, ett initiativ som för ut kritiskt engagerad konst till förorten. För närvarande driver de ett konstnärsresidens som utforskar Östersjöns miljöutmaningar. http://www.andyandmerja.com/
Foto: (Konstnär)
Antti Laitinen (FI)
C-print, Diasec (2023)
I Forest Square I, II & III dissekerar den finske konstnären Antti Laitinen fysiskt en 10 x 10 meter stor skogstomt och sorterar dess olika beståndsdelar - jordmånen, mossan och trämaterialet. Dessa organiska naturelement dekonstrueras och sätts ihop igen till geometriska former som antyder ett kubistiskt avståndstagande från naturen som blott en representation, och som i stället betonar hur abstraktion kan erbjuda flera perspektiv. Verket refererar också till den holländska De Stijl-rörelsen, där ren abstraktion och en återhållsam färgpalett var ett försök att överskrida kulturella skillnader genom förenklade former som uttryckte den mystiska och andliga ordningen i den synliga världen.
Den finske konstnären Antti Laitinen har använt landskapet som sin främsta målarduk och har arbetat med naturliga element sedan början av 2000-talet. Han formar, böjer, gräver, arrangerar och omorganiserar träd, jordmån och vatten med trädgårds- och skogsverktyg. Dessa medvetna handlingar utforskar dynamiken i kontrollen mellan människa och natur och resulterar i visuellt slående fotografier och videodokumentärer. https://anttilaitinen.com/
Foto: (Konstnär)
Constanza Dessain (SCT)
Papper, fotograferingskemikalier, skottländska ängsväxter
(2024)
In the Skin of a Meadow är en serie unika tryck som skapades av konstnären Constanza Dessain när hon anlade en trädgård med vilda blommor i sin hemregion i södra Skottland. Ogräs, ängssyra, klibbkorsört och renfana dras upp i mitten av sommaren innan fröna faller. Terminologin i sig väcker frågor eftersom ”invasiva arter” tas bort till förmån för ”inhemsk vegetation”. Stjälkarna på dessa växter kastas ovanpå varandra, rankorna vrider sig och knyter till varandra, och sedan lyfts de upp och lämnas vid tomtkanterna. Omvandlade till print frigör växterna sin bild när deras vätska absorberas av ljuskänsliga kemikalier. Att skapa både på papper och på ängen kräver att man plockar isär en del saker.
Bildkonstnären Constanza Dessain använder landskapets form och morfologi för att skapa improviserade tryck som reflekterar över ekologiska förvecklingar, metoder för landskapsrestaurering och platsens omvandling. Hon är lektor vid Royal Drawing School i London och bor för närvarande på landsbygden i Skottland, där hon bedriver konstnärlig forskning om tryck gjorda med tidiga fotografiska material och deras förhållande till tid och beröring, som en del av sin forskning vid University of West of England School of Art, Bristol campus. https://constanzadessain.com
Foto: (Konstnär)
Kalle Hamm (FI) & Dzamil Kamanger,
Iran/Finland
Krukträdgård, en bok och teckningar (2013)
Livsmedelssäkerhetsverket kräver ett fytosanitärt certifikat - ett slags hälsointyg - för all import av plantor, krukväxter, vissa snittblommor, frön och grönsaker från länder utanför EU. I intyget bedöms växtens biologiska säkerhetsrisk, med fokus på om den bär på skadedjur eller sjukdomar. Intyget ska uppvisas vid importtillfället och växtinspektören ska informeras i förväg.
Snittblommor är ofta undantagna från kravet på certifikat eftersom de anses vara lågriskväxter som inte längre utgör ett betydande biologiskt hot. Utöver dessa risker har snittblommor ofta en särskild betydelse - genom sitt estetiska värde är de en del av evenemang och tillställningar. I Finland kan upp till tjugo snittblommor importeras utan några särskilda frågor. Detta kan jämföras med att Migrationsverket kräver ordentliga handlingar av personer som reser in i landet, och att personer som befinner sig i landet utan tillstånd kallas papperslösa.
Garden of the Undocumented (2013) berättar historien om fjorton växter vars ursprungliga livsmiljö ligger utanför EU. Varje växt berättar sin historia i första person, med ett urval av växter som importerats från sina ursprungliga livsmiljöer och arter som planterats i Finland av människor. Varje växts historia fungerar som en metafor inte bara för papperslösa migranter, utan också för människans sätt att kontrollera tillträde - att värdera dem med särskilda färdigheter, kontakter eller tillgångar som acceptabla - och utesluta andra.
Efter att ha träffats när de arbetade på en pizzeria i Helsingfors har Kalle Hamm och Dzamil Kamanger arbetat tillsammans sedan 1999. Deras arbete utforskar mångkulturalism genom att fokusera på de globala och sammanlänkade rörelserna av växter, varor och människor. I linje med samtida posthumanistiska perspektiv - som ifrågasätter den enbart mänskliga, antropologiska och djurcentrerade vissheten - har Hamm och Kamanger länge utforskat teman som handlar om trädgårdars och växters vardag. Detta pekar mot vad filosofen Michael Marder har kallat växttänkande och vegetativ medvetenhet. Konstnärerna ser växterna som aktiva och medvetna aktörer i sin omgivning. beelsebub.org
Foto: (Konstnär)
Kalle Hamm & Dzamil Kamanger
HD PAL,16:9, 5”43 min (2014)
Removing Defences är en dokumentation av en live-föreställning där man avlägsnar brännhåren på en nässla. Konstnärerna spelade också in nässlans ljud under proceduren.
Ljudinspelarna var anslutna till nässlan med stereokablar. Brännässlans stjälk transporterar vätskor med en viss elektrisk laddning. Förändringar i den elektriska ledningsförmågan hos dessa vätskor kan mätas med en voltmeter och dessa förändringar kan omvandlas till ljud som är hörbara för det mänskliga örat. Videon utmanar idén om växter som stumma och känslolösa varelser utan medvetande.
Foto: (Artist)
Kalle Hamm, Dzamil Kamanger, Lauri Ainala, Hermanni Keko
och Anniina Saksa och en och annan växt
EP-vinyl, Other Than Human (2017)
LP-vinyl, Waiting for Extinction (2019)
År 2015 grundade Hamm & Kamanger konceptuellt ljudkollektivet Band of Weeds, där ”bandet” består av olika växter tillsammans med människorna Lauri Ainala, Hermanni Keko och Anniina Saksa. I samarbete med den sovjetiske botanikern Ivan Gunar uppträder växterna i ensemblen på ett sådant sätt att förändringar i växtens elektromagnetiska fält som orsakas av joniserade vätskor som strömmar genom växtvävnaderna omvandlas till ljud som är hörbara för det mänskliga örat.
Band of Weeds LP Other Than Human (2017) och EP Waiting for Extinction (2019) kan lyssnas på med hörlurar i galleriet.
Kasia Molga (UK/PL) & Scanner (UK)
Video dokumentation, Full-HD, 9’56 (2018)
By the Code of Soil (2018) var ett digitalt konstverk online, en mobilapp och ett sensornätverk som gjorde det möjligt för publiken att uppleva jordmånens vitalitet genom en datadriven audiovisuell performance. Verket var aktiverat på betraktarens dator under en period 2019. Projektet har sitt ursprung i GROW Observatory-programmet (2016–2019), ett europeiskt medborgarforskningsprojekt som samlade in markdata - t.ex. fukt, temperatur och ljusnivåer - med hjälp av lågkostnadssensorer. Det gjorde det möjligt för lokalsamhällen att delta i miljöforskning och validering av satellitdata. Som en del av projektet använde digitalkonstnärerna Kasia Molga och den brittiske elektronmusikern Robin Rimbaud, alias Scanner, både jordsensordata och flygbanan för europeiska rymdorganisationens satellit Sentinel-1A, som passerar över regionen två gånger om dagen och samlar in data om skogar, jordbruk och väderförhållanden för klimatmodellering. När satelliten passerade över betraktarens position visades verket på skärmen. Eftersom verket baserades på realtidsdata ändrades dess grafiska och ljudmässiga format varje gång.
Videoverket som presenteras i KUBU-galleriet är en spekulativ audiovisuell och talad berättelse. Det är en del av ett större projekt som utforskar vad det innebär att tala för jordmånen.
Kasia Molga (UK/PL)
Kasia Molga arbetar med miljö- och biologiska data och skapar
multisensoriska, interaktiva och immersiva situationer,
presentationer och audiovisuella animationer som reflekterar över
vad vi menar med ”naturen” och vår relation till den. Hon definierar
sig själv som en designfusionist och i sitt arbete utforskar han hur
vi människor kan tala med och för naturen. År 2013 var hon med och
grundade plattformen World Wilder Lab tillsammans med Erik Overmeire
och Ivan Henriques, som fokuserar på kommunikation mellan och inom
arter. World Wilder Lab har som mål att främja biologiska
organismers och naturliga systemens möjligheter till konstnärliga
uttryck. Dessförinnan arbetade hon i flera år med Protei-kollektivet
- en internationell grupp konstnärer, designers, ingenjörer,
forskare och sjömän som utvecklar öppen hårdvaruteknik för haven. https://www.studiomolga.com/
Robin Rimbaud (Scanner) (UK)
Robin Rimbaud alias Scanner rör sig i gränslandet mellan
experimentellt ljud och rymd och kombinerar en förvirrande mängd
olika musikaliska genrer. Sedan 1991 har han varit mycket aktiv inom
den samtida elektroniska musiken och ljudkonstscenen och har
producerat ett stort antal konserter, installationer och
inspelningar. Han samarbetar regelbundet med konstnärer, musiker och
kreatörer som söker nya vägar och har bland annat arbetat med
koreografer och dansare som Wayne MacGregor och Merce Cunningham,
bildkonstnären Mike Kelley, modeskaparna Steve McQueen och Stella
McCartney samt musiker som Laurie Anderson och Pauline Oliveros.
Hans senaste album, Contrary Motion (2025), som släpptes i år, är
ett samarbete med Steven Stapleton, känd som Nurse with Wound. https://scannerdot.com/
Foto: (Konstnär)
Paul Granjon (UK/FRI)
Temporär maskin tillverkad av lera, grenar och återvunna
elektroniska komponenter, 2020-
Mud Machine (2020-pågående) är en serie tillfälliga maskiner gjorda av lera, kvistar och återvunnen elektronik av den fransk-walesiska konstnären Paul Granjon. Varje Mud Machine är unikt formad av lokala markförhållanden och skapad i samarbete med andra genom att samla in regionala material och utvinna elektroniskt avfall (e-avfall). Maskinerna är kinetiska skapelser som återspeglar Granjons långvariga intresse för hur lekfulla och praktiska metoder för skapande kan utmana vår uppfattning om teknisk komplexitet. Mud Machine belyser det arbete och den ansträngning som krävs för att återskapa vår jord och kastar ljus över teknikens materialitet och energiförbrukning som ofta förbises.
Paul Granjons arbete utforskar samutvecklingen mellan människor och maskiner genom liveframträdanden, utställningar, deltagande evenemang och akademiska publikationer. Hans nuvarande arbete fokuserar på kreativ lågteknologi, inkludering och ekologi. Sedan 1990-talet har hans arbete ställts ut i stor utsträckning och 2005 representerade han Wales på Venedigbiennalen. Hon är känd för sina pedagogiska och lekfulla interventioner och sin forskning inom kreativ lågteknologi. https://www.zprod.org/zwp/
Photo: (Artist)
Paul Granjon, Knowle West Media Centre & Ruth
Hennell
Videodokumentation, Full-HD, 3’17, digibild och
makroskopprototyp (2023)
Garden Lab Whispers utforskade frågor om tillgänglighet, inkludering och deltagande i gemensamma trädgårdar, där rörelsefrihet och tillgänglighet ofta är en utmaning för lokala invånare med särskilda behov i Knowle West-området i Bristol, England. Projektet, som pågick under 2023, omfattade prototyper designade tillsammans med invånare, samt stödjande video- och tryckt dokumentation. Projektet genomfördes i samarbete med konstnären Paul Granjon, det Bristol-baserade mediecentret Knowle West Media, lokala grupper för personer med särskilda behov och designern och tillgänglighetsförespråkaren Ruth Hennell. Processen resulterade i videodokumentation och tidiga prototyper för utställningen.
Photo: (Artist)
Magz Hall (UK)
Krukväxter och kopparspolar (2024–) * Gravyrprint. Maskin
för eviga elektrifierade trädgårdar. *
Elektrokultur är en experimentell trädgårdsteknik som använder väldigt ledande metaller, t.ex. koppar, för att samla in elektricitet från luften och jorden och överföra den tillbaka till växterna. Metoden bygger delvis på samma principer som ingenjören Nikola Tesla och andra tidiga radioingenjörer använde i sina experiment med trådlös kraftöverföring. En koppartråd på en spiral fungerar som en antenn som passivt samlar in elektrisk energi från atmosfären och överför den tillbaka till växterna. Syftet med denna teknik är att främja växternas hälsa och tillväxt. På 1920-talet publicerade den franske forskaren Justin Christofleau sin upptäckt av denna metod 1925, vilket ledde till att den fick större uppmärksamhet. Idag använder trädgårdsmästare och jordbrukare elektrokultur med varierande framgång.
Magz Hall använder sig av designprinciperna för eljordbruk och kombinerar dem med sin mångåriga forskning inom radiokonst. Han har designat unika kopparspolar med ett formspråk som inspirerats av radiosändarspolar. Dessa spolar används för krukväxternas välbefinnande i Kubu-trädgården. Växterna i trädgården har valts ut i samarbete med Kubus grundare och trädgårdsmästare Sari Kippilä för sina luftrenande egenskaper. I trädgården finns också en 1700-talsgravyr av elektrokultur i galleriet.
Ljudkonstnären Magz Hall är känd för sitt arbete med radio och ljudkonst, utökad radio, skulptur, och av att utnyttja trådlös teknik och podcasts på olika frekvenser. Som tidigare chef för Community Media Association har han framgångsrikt arbetat för närradio i Storbritannien. Han var också en av grundarna av den prisbelönta konststationen Resonance FM i London och är för närvarande direktör för Community Media Association (CMA). År 2021 grundade Hall Radio Arts tillsammans med J Backhouse, en grupp oberoende konstnärer som främjar radio som ett fält för kreativa experiment. Från 2006 till 2025 var han universitetslektor vid Canterbury Christ Church University’s School of Media, Art and Design, där han var chef för Bachelor of Arts in Film, Radio and Television. https://magzhall.com/
Foto: (Konstnär)
Teemu Lehmusruusu (FI)
Ljudskulptur av glas, brons, elektronik (2023)
Pulse är en ljudresonerande skulptur i brons och glas - en sensor mellan människan och jordmånen som känner av ekosystemfunktioner och bioaktivitetsförhållanden i sin valda miljö med hjälp av fukt- och temperatursensorer. Skulpturens grundtanke är att skapa en plats för resonans och att uppmärksamma de ömtåliga förhållanden som råder under våra fötter som vi vanligtvis inte tänker på som en del av landskapsbegreppet. Landskapet ses som volymer snarare än ytor, och skulpturen som en möjlighet att öppna upp vägar, rastplatser och situationer där kroppen kan möta dynamiken i dessa volymer som en estetisk upplevelse med materiell resonans. Den sensoriska skulpturen, som är utformad för att vara platsspecifik och anpassningsbar till både inomhus- och utomhusmiljöer, överför markens temperatur och fuktighet som sinusvågor till en resonerande material, en glasskål. Varje blåst glasobjekt är unikt och producerar sitt eget unika ljud. Resonatorerna drivs av den blandade utsignalen från fyra par sinusoscillatorer. Varje par innehåller en fast sinusoscillator och en variabel. Till en början arbetar de unisont - dvs. med samma frekvens - men när markens fuktighet och temperatur förändras börjar den variabla oscillatorn, som drivs av sensorerna, att avvika från den fasta. Denna frekvensskillnad skapar ett frekvensslag, som märks som en periodisk variation i ljudvolymen: ju torrare marken är, desto snabbare är slaget. Vid extrem torka blir de lugnande, surrande ljuden till stressignaler, medan ljuden i helt vattendränkt jord planar ut - som ett avtagande hjärtslag.
Teemu Lehmusruusu är en konstnär som arbetar i Helsingfors och på Kimitoön. Hans arbete bygger på en långsiktig dialog och fältarbete med regenerativa jordbrukare och mark- och klimatforskare. Genom detta vill han främja ett mer mångdimensionellt och sensuellt förhållande till jordmånens fenomen, särskilt inom jord- och skogsbruk. Genom att skaka om begreppen kring landskap och ramarna för vår uppfattning söker forskningen sätt att kunna tillhöra en miljö med flera arter. Teemu är för närvarande doktorand vid Aalto-universitetets högskola för konst och design och medlem i forskargruppen Puistokatu 4. https://teemulehmusruusu.com/
Foto: (Konstnär)
!Mediengruppe Bitnik (DE/CH)
Raspberry Pi-dator, Shareboxx-programvara med öppen källkod,
router, miniskärm, anpassad programvara. Videodokumentär, Full HD,
5’21”. Affisch.
ISSA - Öskolan för social autonomi
Ligger på den kroatiska ön Vis. Det är en experimentell skola som syftar till att utveckla sätt att leva, lära och undervisa tillsammans och att beskriva hur man kan leva ett ”gott liv” i en tid av utrotning. Skolans arbetssätt bygger på social autonomi - en politisk strategi och modell för social organisation som betonar individers förmåga att agera som samarbetsvilliga medlemmar i en grupp och fatta självständiga beslut genom kollektiva överläggningarnas mekanismer.
Fokus på kollektiv reflektion och vad det innebär att leva tillsammans i praktiken kompletterar de värderingar och det förhållningssätt som utgör kärnan i Kubu. Eftersom både ISSA och Kubu är belägna i landsbygdssamhällen på ömiljöer uppstår frågan om hur sådant arbete kan aktiveras i utrymmen och på platser utanför tätbebyggda områden - detta skapar gemensam grogrund.
Som en del av vårt sommarresidens kommer !Mediengruppe Bitnik att fortsätta bygga vidare på ISSA Digital Library, som skapades 2024 för att lagra ”gör det själv”-broschyrer, texter och annat material - inklusive skuggbibliotek som UbuWeb. Detta kommer att ske i form av en tredagars öppen workshop som är kostnadsfri och öppen för alla deltagare. I workshopen lär man sig processerna bakom att skapa ett bibliotek.
Byggnation och installation: 15–18 juli på KUBU-biblioteket.
!Mediengruppe Bitnik är det gemensamma namnet för konstnärsduon
Carmen Weisskopf och Domagoj Smoljo. Sedan början av 2000-talet har
de skapat samtida konstverk på och via internet, som sträcker sig in
i fysiska rum genom manipulation av föremål och artefakter.
https://wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww.bitnik.org/
Foto: (Konstnär)
Zabriskie (IT, CH)
Pop-up-bokhandel i KUBU (2025)
Som en del av The Garden and The Hedge-programmet har vi valt ut en samling böcker i samarbete med den Berlinbaserade indiebokhandeln Zabriskie, som specialiserar sig på natur och kultur. De utvalda böckerna finns att köpa i KUBU:s butik och på Zabriskies webbplats. Ett exemplar av varje bok finns också att läsa på plats i KUBU:s bibliotek. Boklistan nedan: (kompletteras)
Food of the Gods:
A Radical History of Plants, Psychedelics and Human Evolution
Terence McKenna, 1992
A Hedgerow Cookbook
Glennie Kindred, 2000
Let’s Become Fungal!
Mycelium Teachings and the Arts
Yasmine Ostendorf-Rodríguez, 2023, Inga Books
Plant Magic Issue 2: Weeds
Edited by Astarte Posch & Elisa Pieper
2024, tique.space
Earth Craft Zine 5: Kindred Soils
Editors: Bakudapan Food Study Group & Erika Sprey, 2023
A Pocket Foraging Guide:
Pesto & More – Simka Senyak (Wild Path Foraging) & Juliette
Patissier
Zabriskie Buchladen für Kultur und Natur, 2023
How to Speak Whale:
A Voyage into the Future of Animal Communication
Tom Mustill, 2022
Awhām Magazine Issue #6: The Plants Issue
Edited by Mudar Al-Kufash, Ipek Erdöl & Janset Genel
Zabriskie Buchladen für Kultur und Natur, 2023
Silent Spring
Rachel Carson, 1962
Battlefield Earth
L. Ron Hubbard, 1982
The Light Eaters:
The New Science of Plant Intelligence
Zoë Schlanger, Elliott Bay Book Company, 2024
Do You Speak Flower?
Alexandra Midal
tique.space, 2025
Greenhouse Stories:
A Critical Re-examination of Transparent Microcosms
Various Authors, Inga Books, 2024
On the Necessity of Gardening:
An ABC of Art, Botany and Cultivation
Edited by Laurie Cluitmans
Inga Books, 2021
Hinterlands
Magazine for Rural Realities No. 3: The Green Issue
Edited by Hanna Döring, Freia Kuper & Maike Suhr, 2022
Pleasant Place
Compost (Issue III)
Editor: Lotte Lara Schröder, 2023
Bokhandeln Zabriskie bookshop grundades 2013 och fokuserar på engelsk- och tyskspråkiga publikationer och utbudet speglar ägarnas (Lo rena Carràs och Jean-Marie Dhur) personliga intressen, preferenser och passioner. Förutom att sälja böcker och tidskrifter anordnar bokhandeln regelbundet uppläsningar, bokpresentationer, promenader och musikevenemang.
Foto: (Konstnär)
Timo Kaukolampi (FI)
Ljudkonstverk för en promenadstråk (2025)
Liminal Routes skapades 2021 och är en mixtape-serie tillägnad olika landskap. Programmet skapades av Teresa Dillon och Rhys Ostler Watts och fokuserade ursprungligen på att skapa möjligheter för gemensamma promenader och under vilka man lyssnar på DJ-mixar under covid-19-pandemin i stadsmiljöer. Varje mixtape var kopplat till en specifik promenadstråk i ett stadsområde. Det ursprungliga konceptet har sedan dess utvidgats till att omfatta en pågående serie beställningsverk - kompositioner, mixar och nya verk av konstnärer, kompositörer, ljudkonstnärer och musiker. https://liminalroutes.net/route/danielle/
För KUBUs 2025 sommarprogram skapar den finske konstnären Timo Kaukolampi det första mixtapet som är designad för ett skärgårdslandskap. Med anknytning till jordtemat använder Kaukolampi inspelningar på svamp och jord som gjorts på ön. Lyssnarna kan streama kompositionen på Liminal Routes webbplats och lyssna på mixen medan de vandrar den valda rutten. Rutten är en populär naturstig runt Lilla masugnsträsket i Dalsbruk.
Med influenser från krautrock, noise-musik, rockabilly, hypnotiska och minimalistiska grooves, ritualistisk sång och klockljud har Timo Kaukolampi en experimentell inställning till musikskapande. Detta mångsidiga förhållningssätt återspeglas i hans många projekt - från liveframträdanden till kompositioner för film, teater, dans och performancekonst. Den Helsingforsbaserade konstnären är en självlärd kompositör och producent och är mest känd som grundare och frontfigur för K-X-P-bandet (med Tomi Leppänen på trummor, Tuomo Puranen på bas m.fl.) och Opel Bastards-ensemblen (med Mikko Viljakainen och Tuomo Puranen). https://kaukolampi.space/
Foto: (Konstnär)
Antti Tolvi (FI)
En del av helheten Kimitoön 700 Future ballet
Alla våra sinnen är i slutändan baserade på känseln. Känseln är det första sättet som livet har börjat känna av sin omgivning på. Detta sinne har gradvis förfinats av kroppen till lukt (vi känner luktmolekylerna i näsborrarna), smak (vi känner saker i munnen), hörsel (vi känner vibrationerna i luften/jord), syn (vi känner antalet fotoner och deras våglängd), etc. Även känslor upplevs kroppsligt genom känseln. Med andra ord är vi en enda stor kännande varelse. I detta sparsmakade verk så att säga spelar kompositören och ljudkonstnären Antti Tolvi på detta holistiska instrument med ljud, smaker, färger, vibrationer, luftströmmar, tid, beröring och tankar. Längd 5–10 min
Antti Tolvi är en ljudkonstnär och artist från Åbo/Kimitoön. Sedan 2002 har Antti varit en av de mest framträdande personerna inom experimentell musik i Finland. Han har uppträtt på tre kontinenter och släppt 14 soloalbum. Mellan 2016 och 2025 har Antti haft mer än 20 separatutställningar och deltagit i flera grupputställningar. Hans verk har presenterats på bland annat Åbo Sibeliusmuseum (2023), Flow Festival i Helsingfors (2013, 2014, 2018, 2022), Rovaniemi konstmuseum (2022), Helsingfors festspel (2021), Musica Nova Festival (2021), Helsingforsbiennalen (Teemu Lehmusruusus grupp 2021) och Björneborgs konstmuseum (2020).
Lö 7.6. kl. 11.00-14.00
Constanza Dessain
Lär dig den kameralösa metoden att skapa bilder med hjälp av solljus
och växtprover. I den här workshopen gör du djupblå
cyanotyputskrifter och experimenterar med att färga utskrifterna i
olika färger, t.ex. med te eller vin.
Åldersrekommendation: 5+ år Färdighetsnivå: Öppen för alla, tidigare erfarenhet krävs ej Material: Kubu tillhandahåller allt som behövs
Sö 8.6 12.00-13.00
Shih Wei-Chieh
Shih delar med sig av sin KUBU-residensforskning om färgämnessensiterade solceller (DSSC) i konstnärlig produktion och nätverka med andra konst- och teknikdeltagare i KUBUs sommarprogram. Färgämnessensiterade solceller är tredje generationens solteknik: enkla att tillverka och prisvärda. De drivs av ett färgämne, som kan vara naturligt eller syntetiskt. Projektet utforskar utvecklingen av DIY-solteknik och kombinera färgningstekniker med energiproduktion. Resultatet blir installationer som ett växthus, en liten bok och en samling fotografier på glas.
Åldersrekommendation: 16+ år
Shih Wei-Chieh (施惟捷) är en konstnär, tillverkare, självlärd materialforskare och aktivist som främjar internationellt utbyte genom oberoende konstevenemang. Han doktorerar inom det tvärvetenskapliga konstprogrammet vid avdelningen för tillämpad konst vid National Yang Ming Chiao Tung-universitetet. Shih lanserade projektet ”Tribal Against Machine” i Taiwan, som kopplar samman traditionellt textilhantverk med den internationella e-textilgemenskapen. Han deltar aktivt i internationella samarbeten inom oberoende konstnätverk och skapar ovanliga tvärvetenskapliga kopplingar. Under 2020/2021 organiserade han det internationella online-residenset ”Having Friends in The Future” för Nationella institutet för forskning och utveckling av hantverk i Taiwan. I sitt forskningsprojekt Non-Governmental Matters utforskar och undersöker han dessutom oberoende tvärvetenskapliga konstläger och sammankomster och undersöker de positiva effekterna av sådana internationella och tvärvetenskapliga utbytesprogram.
Sö 8.6. 11.00-12.00 Prova
Sö 8.6. 13.00-16.00, gör-det-själv
Marc Dusseiller
Vi utökar våra sinnen genom att observera det underliga, osynliga livet inne i jorden. Workshopen är öppen för alla entusiaster - nybörjare eller experter, konstnärer, nördar och forskare. Vi får lära oss att bygga våra egna hemmagjorda mikroskop med hjälp av billiga USB-kameror och enkla byggmaterial, tillsammans med den turnerande forskaren och utbildaren Marc R. Dusseiller. Marc kommer att visa hur man bygger mikroskop, leda en provtagningsturné och berätta om hur Hackterias DIY-mikroskop har distribuerats över hela världen och använts i otaliga utbildnings- och konstprojekt.
Marc Dusseiller är en tvärvetenskaplig ”verkstadolog”, föreläsare, konstnär och pysslare. Under de senaste två decennierna har hans tekniska expertis, tvärvetenskapliga tänkande och akademiska kunnande inom området bionanomaterial fokuserat på utvecklingen av Do-It-Yourself (DIY) -vetenskap och konstvetenskapliga samarbeten. Hans arbete fokuserar på lågteknologisk elektronik och synthesizers, öppen hårdvara för medborgarvetenskap, biokonst, biohacking och DIY-mikroskopi. Detta har lett till flera festivaler, verkstäder, offentliga evenemang, föreläsningar och residens i Europa, USA och den så kallade ”majoritetsvärlden”. Kärnan i Marcs verksamhet är öppna faciliteter till överkomligt pris, undervisningsmoduler och utveckling av tvärvetenskapliga plattformar för utbyte av konstnärlig forskning med anknytning till biovetenskaperna. Bland nyckelprojekten kan nämnas Centre for Alternative Coconut Research och Hackteria, Open Source Biological Art.
Åldersrekommendation: 12+ år Färdighetsnivå: öppen för alla, ingen tidigare erfarenhet krävs Material: allt du behöver tillhandahålls av Kubu Pris för workshop: 10 € Anmälan: info@kubu.fi
uppskjuten
Paul Granjon
Vad då Mud Machine? En Mud Machine är en tillfällig maskin som är byggd av lera, kvistar och återvunna elektroniska komponenter. Den är tillverkad av lokal jord, pinnar, kasserad elektronik - och fantasi! Konstnären Paul Granjon har byggt de här maskinerna som en del av sitt konstnärliga arbete och i samarbete med lokalsamhällen i flera år. Kom till Pauls verkstad, utforska hans maskiner och lär dig hur du med kan leka med dessa element och bidra till Mud Machine-projektet i KUBU-galleriet.
Åldersrekommendation: 12+ år Färdighetsnivå: öppen för alla, ingen tidigare erfarenhet krävs Material: Kubu tillhandahåller allt du behöver
Paul Granjon utforskar samutvecklingen mellan
människor och maskiner genom liveframträdanden, utställningar,
inkluderande evenemang och akademiska publikationer. Hans nuvarande
arbete fokuserar på lågteknologisk kreativitet, inkluderande och
ekologi. Sedan 1990-talet har hans arbete ställts ut i stor
utsträckning och 2005 representerade han Wales på Venedigbiennalen.
Han är känd för sina pedagogiska och lekfulla interventioner och sin
forskning inom kreativ lågteknologi.
Ti 10.6 11.00-17.00
KUBU gårdsplan
Kom förbi den 10 juni och gör anspråk på en värdefull lokal produkt - hästgödsel! Varför är hästgödsel så bra för trädgården? För att det är ett utmärkt jordförbättringsmedel. När du blandar det med stallströ som hö, gräs, träflis eller kross, och låter det brytas ned blir det ett bra täckmaterial. Men ett ord av varning! Färsk gödsel ska inte användas direkt, eftersom den kan bränna växter och ta näringsämnen från jorden. Gödsel måste tillåtas brytas ned före användning. Detta kan göras genom att lägga den i en komposthög eller blanda den med strö. Rötningstiden beror på kompostens ålder och vilket strö som används.
To 19.6. 11.00-13.00
Lokal expert
I den här verkstaden lär du dig grunderna i att göra en bastukvast. Att binda björkkvistar till en bunt låter kanske inte så komplicerat, men det finns många regionala och personliga särdrag : när och hur kvistarna samlas in, om andra arter kan ingå, hur bladen arrangeras, hur och med vilket material bunten binds, samt hur kvasten används och förvaras. En välgjord kvast kan torkas inför vintern och behåller sin form efter flera användningar. Det finns fortfarande någon i varje by i Finland som behärskar dessa färdigheter - i denna workshop träffar du en som är härifrån ön.
To 19.6. 14.00-17.00
Aino El Solh (FI)
I denna workshop stämmer vi in på sommarsolståndets och midsommarblommornas frekvenser genom att kombinera finsk folklore, traditionell kinesisk medicin (TCM) och växternas reproduktionsbiologi. Workshopen bygger på den gamla finska seden att samla in sju olika sorters ängsblommor en ljus natt och lägga dem under kudden för att drömma om sin framtida partner. Deltagarna samlar in vilda växter och ängsväxter från KUBUs område, undersöker deras strukturer under ett mikroskop, diskuterar, observerar och mediterar över växternas reproduktion. Arbetet utförs genom tryckning och målning, i en anda av kamratstöd och delat lärande.
Som bildkonstnär och akupunkturterapeut utforskar Aino El Sols arbete ansträngningen och tidsdimensionen i vardagliga vårdrelationer genom kollektiva metoder och strukturer. Detta har manifesterats i ett brett spektrum av projekt inom bildkonst, performancekonst och byggd miljö, såsom omvandlingen av övergivna utrymmen för kulturellt bruk (De Fabriek, Rotterdam), skapandet av ett gästhus för oberoende konstnärer och kulturarbetare (Mrs Blacks, Berlin) och utvecklingen av en självförsörjande ekoby i Libanon. Hon är medlem i det Berlinbaserade, tvärkonstnärliga MATERIAL FANTASIES-kollektivet av internationella konstnärer och kulturproducenter som utforskar moderskap och feminism genom konst, baserat på deras egna livshistorier. År 2021, efter att ha tagit examen från Heilpraktikschule in Selbstverwaltung i Berlin, grundade El Sol en akupunkturklinik i Helsingfors. https://www.instagram.com/aino_el_solh/
Sö 6.7 11.00-17.00
Sara Ilveskorpi (FI)
Som en del av utvecklandet av KUBUs utomhusutrymmen bygger vi gemensamt ett traditionellt videstaket bredvid pollinerarängen och växthusstrukturen. I workshopen lär du dig hur videstaket lockar till sig nedbrytande organismer som frigör näringsämnen för trädgårdsväxter, samt ger skydd och livsmiljö för ett brett utbud av insekter, svampar och fåglar.
Sara Ilveskorpi är bildkonstnär, konstpedagog
och trädgårdsmästare. Hennes arbete äger rum på Nytorps gård på ön
Kimitoön i sydvästra Finland. Ilveskorpi ser sitt arbete som
platsspecifikt, där områdets unika ekologi utforskas och formas
symbiotiskt. Teman som varaktighet, temporalitet och flexibilitet är
centrala i hennes arbete. Ilveskorpi är doktorand vid
Aalto-universitetets högskola för konst och design. Hennes forskning
fokuserar på ontologiska och filosofiska frågor om självförsörjning
och självförsörjning som en levande praktik.
https://sarailveskorpi.com/
Sö 6.7. 11.00-17.00
Lokala deltagare med Jussi Puustjärvi
Under vårmånaderna har vi arbetat tillsammans för att utforma och nu bygga KUBUs gemensamma växthus. Vi har lärt oss att planera, montera och bygga växthuset av återvunnet material under ledning av den lokala snickaren Jussi Puustjärvi. I konstruktionen används gamla fönster, tegelstenar och andra återvunna material. Våren 2025 byggs ett prototypväxthus på KUBUs innergård i syfte att ge människor möjlighet att bygga sitt eget växthus. Deltagarna kan använda KUBUs växthus, och sommarprogrammet avslutas med en gemensam skördefest. Workshopserien är en del av programmet för Kimitoöns 700-årsjubileum och lanserar en serie utomhusstrukturer som ska utformas för KUBU och lokalsamhället.
Lö 12.7. 11.00-17.00 Sö 13.7. 11.00-17.00
Ronja Tammenpää & Marjut Nordberg
Växtfärger och naturbläck är en tvådagars workshop (man kan också delta i endast den andra dagen) där man fördjupar sig i en värld av färger som utvinns ur växter. I workshopen lär man sig grunderna i vegetabiliska färgämnen, ekotryck på duk med vilda växter och hur man gör vegetabiliska bläck och råvattenfärger. Deltagarna får samla vilda växter från närområdet, prova råvattenfärger som hittas i köket och skapa sina egna växtfärgmålningar med egentillverkade vasspennor. Materialavgiften för workshopen är 10e/dag. Ta med skrivredskap och, om du vill, ditt eget naturliga lätta tyg (bomull, linne, silke, ull) för ekotryck.
Ronja Tammenpää är magisterstuderande i kreativ hållbarhet vid Aalto-universitetet. Sommaren 2024 studerade hon produktionen av naturliga växtfärger och pigment vid universitetets BioMakerStudio och skapade sitt eget växtfärgsbibliotek. Konstnären är allmänt intresserad av hur vardagliga varor, såsom konsttillbehör, kan tillverkas av insamlade naturmaterial. I hennes verk är växterna inte material utan aktiva samarbetspartners med egna personligheter och behov.
Marjut Nordberg är lärare i konst och kreativt uttryck samt hantverk vid Finlands diakonhögskola. I hennes undervisningämnen ingår att främja hållbarhet och därför är återvunna och organiska material en central del av all undervisning. Hon är intresserad av att färga med växter, ekotryck och att experimentera med naturliga giftfria färgämnen som ett möjligt alternativ till plast- och kemikaliebaserade färgämnen. Att skapa konst kan vara en process som samtidigt stärker relationen till naturen och kännedomen om den lokala naturen hos alla inblandade.
Ti-to 15-17.7. 13.00-15.00
Drop-In workshop med !Mediengruppe Bitnik
ISSA - Island School for Social Autonomy ligger på den kroatiska ön Vis. Det är en experimentell skola som syftar till att utveckla sätt att leva, lära och undervisa tillsammans och att skissera hur man kan leva ett ”gott liv” i en tid av utrotning. Skolans arbetssätt bygger på social autonomi - en politisk strategi och modell för social organisation som betonar individers förmåga att agera som samarbetsvilliga medlemmar i en grupp och fatta självständiga beslut genom kollektiva överläggningars mekanismer. Som en del av vårt sommarresidens kommer !Mediengruppe Bitnik att fortsätta bygga vidare på ISSA Digital Library, som skapades 2024 för att lagra ”gör det själv”-broschyrer, texter och annat material - inklusive skuggbibliotek som UbuWeb. Detta kommer att ske i form av en tredagars öppen workshop som är kostnadsfri och öppen för alla deltagare. I workshopen lär man sig processerna bakom skapandet av ett bibliotek.
Byggnation och installation: 15.–18. juli i KUBUs bibliotek.
!Mediengruppe Bitnik är det gemensamma namnet
för konstnärsduon Carmen Weisskopf och Domagoj Smoljo. Sedan början
av 2000-talet har de skapat samtida konstverk på och via internet
som sträcker sig in i fysiska rum genom att manipulera föremål och
artefakter.
https://wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww.bitnik.org/
Sö 27.7. 13.00-17.00
Andrew Gryf Patterson & Eisenia Fetida
Vee-jaying (VJ) härstammar från begreppet disc-jockey (DJ), där två eller flera visuella källor eller samplingar blandas för att skapa en jämn, sammanhängande bild. Med hjälp av denna metod utvecklar Paterson en prototyp för ett VJ-system som avslöjar Eisenia Fetida-maskens dolda funktioner. Systemet består av en specialkonstruerad behållare utrustad med infraröd eller mörk belysning för att undvika att störa maskarna, samtidigt som deras aktivitet bland kompostmaterialet och andra organismer registreras. Systemet använder en mikrokontroller och en miniprojektor för att ändra betraktningsvinklar, använda visuella filter i realtid och integrera med VJ-programvara med öppen källkod för att skapa dynamiska och interaktiva projektioner. Systemet byggs under Gryf Patersons residens på KUBU och resultatet presenteras som ett samarbetsprojekt med Norpas Festival.
Andrew Paterson beskriver sig själv som konstnärlig organisatör, kulturproducent, utbildare, arkivarie och oberoende forskare. Paterson, som ursprungligen kommer från Skottland, är verksam i Helsingfors, Lettland, östra Östersjöregionen och andra delar av världen. Han genomför deltagande, hybridkonstbaserade aktiviteter genom workshops, föreställande evenemang och historieberättande. Han är medlem i Pixelache och Bioart Society. Sedan 2016 har Andrew komposterat och samarbetat med Eisenia Fetida-arter.
Eisenia Fetida, på engelska känd som ”manure worms”, ’redworms’ och ”red wigglers”, är en ringmask som har anpassad sig på att leva och överleva i organiskt material som bryts ner, såsom ruttnande växtlighet och gödsel. Den används ofta i hushålls- och industriell maskkompostering för att bryta ned organiskt avfall. På engelska är ordet för ett gäng maskar ”clew”, vilket Paterson översätter lekfullt till ”crew”. Detta syftar på Vee-Jaying (VJ)- och Disc-Jockey (DJ)-kulturerna, där grupper av ”crews” arbetar tillsammans för att skapa en klubbkväll eller ett discoevenemang.
Lö 16.8. 12.00-15.00
Lö 30.8. 13.00-15.00
Will LaFleur
En workshop i flera delar av utbildaren, matentusiasten och forskaren Will LaFleur kommer att fokusera på processen att göra hemlagad mjöd, eller honungsvin, hemma. I workshopen används lokal honung och örter och bär direkt från naturen, och deltagarna får lära sig grunderna i alkoholjäsning.
Del 1: Innefattar plockning av naturliga örter och bär för smaksättning av mjödet. Syftet är att lära sig hur man startar jäsningsprocessen där honung och vatten används för att göra mjöd. Deltagarna får också lära sig att tillverka omrörningspinnar av trä som hjälper till att aktivera vilda mikrober och främja jästaktivitet för framtida omgångar. Del 2: På sommarens sista helg kommer vi att smaka, skriva och dela erfarenheter av att göra honungsvin tillsammans.
William LaFleur: Will LaFleur är en akademisk, tvärvetenskaplig forskare med bakgrund inom antropologi och global utbildning. Utanför akademin har han arbetat som gymnasielärare och inom livsmedels- och vinindustrin. Hennes nuvarande forskning fokuserar på fermenteringspraxis i Japan, Italien och Finland, med tonvikt på regenerativt jordbruk och matkulturer, relationer mellan människa och jordmånen, fermentering, vårdarbete och flerartigt arbete ur cirkulära och extraekonomiska perspektiv. https://www.socialmicrobes.org/people/will-lafleur/
Sö 17.8. 12.00-15.00
Lö 30.8. 13.00-15.00
Maya Hey
Vi lär oss grunderna i mjölksyrejäsning av grönsaker och lär oss känna igen tecken som hjälper att övervaka processen.
Del 2: Vi skapar en personlig fermenteringskalender för att registrera fermenteringsprojekt under hela året, som kan användas för framtida aktiviteter.
Maya Hey är expert på förhållandet mellan
människor och mikrober och hur vi lär oss om mikrobiellt liv,
särskilt genom mat och livsmedelssystem. Hon har examen i
näringslära, livsmedelsforskning och kommunikation och har lett
diskussioner och workshops om aktuella mat- och hälsofrågor på
förskolor, kemilaboratorier, restauranger, ekologiska gårdar,
matbanker och marknader. Hon leder gruppen fff | food feminism
fermentation] och är en passionerad förespråkare av öppen utbildning
och pedagogik.
https://www.socialmicrobes.org/people/maya-hey/
En verkstadsserie: Sensory-Microbial-Vegetal Meshworks
Möt CSSM-forskare, lärare och mikrobernas förespråkare, inklusive Faidon Papadakis, Will LaFleur, Maya Hey och samarbetspartnern Eline Tabak. Vi anordnar en serie workshops under augusti och avsluta KUBU:s sommarprogram. De sammanlänkade workshoparna tar upp gemensamma frågor och metoder som rör vårt levnad tillsammans med jorden, mikrober, växter samt vårt ömsesidiga beroende. Sensory-Microbial-Vegetal Meshworks avslutar vårt program genom att fördjupa sig i jordens levande nätverk och dess betydelse för vår planets framtid.
The Centre for the Social Study of Microbes
(CSSM)
CSSM, baserat vid Helsingfors universitet, är ett internationellt
forskningscenter som sammanför samhällsvetare och konstnärer för att
studera sambanden mellan människor och mikrober. Centret syftar till
att utveckla teorier och metoder som kan användas för att bättre
förstå de komplexa sambanden mellan människor, icke-människor,
mikrober och miljön. Enligt centret har mikrobiomforskningen vuxit
exponentiellt sedan början av 2000-talet. Det finns många gånger
fler mikrober i miljön och i våra kroppar än man tidigare trott.
Mikrobiella brister har bland annat kopplats till psykiska
störningar och autoimmuna sjukdomar. Samtidigt har medvetenheten om
mikrobernas viktiga roll i ekosystem och ekologiska samband ökat –
även klimatförändringar, markutarmning och förlust av biologisk
mångfald är kopplade till obalanserade mikrobiella ekologier. https://www.socialmicrobes.org/
and https://www.socialmicrobes.org/people/
Våra fredagshybridkonversationer hålls online och på plats i KUBU. De hålls som lunchkonversationer i KUBU-galleriet och online, och leds av konstnärliga ledaren för * The Garden and The Hedge * Teresa Dillon. Bokning krävs för alla sessioner, och Zoom-länk skickas när registreringen är klar.
Fre 6.6 12.30-13.30
Jon Drori: Jon Drori CBE är en bästsäljande författare och styrelseaktiv, känd för sitt arbete med att koppla samman områdena vetenskap, kultur, digital teknik, media och utbildning. Hans böcker Jorden runt i 80 träd och Jorden runt i 80 växter är internationella bästsäljare och har översatts till över 20 språk. Han skriver för närvarande en barnbok om växtbaserade produkter för Magic Cat. Innan Jon började skriva var han grundare och chef för det brittiska kulturdepartementets projekt Culture Online, där han ledde prisbelönta digitala konstprojekt och skrev en viktig policyrapport om digital tillgänglighet. Han har också arbetat för BBC (British Broadcasting Corporation) som exekutiv producent, där han producerade över 50 vetenskaps- och teknikdokumentärer och hjälpte till att lansera banbrytande utbildningsinnehåll. Som programchef och redaktionell chef på BBC Online ledde han förvärvet av online-innehåll inom hela organisationen och övervakade stora nationella kampanjer kring matematik och grundläggande IT-färdigheter. Joni har omfattande erfarenhet av styrelsearbete – han har varit ordförande och rådgivare för stora organisationer som Royal Botanic Gardens i Kew, och är för närvarande styrelseledamot i Raspberry Pi Foundation.
Diskussion: Med hjälp av sin omfattande kunskap om träd och växter delar Jonathan Drori med sig av sina insikter om vad dessa arter kan lära oss om livet på jorden. Diskussionen leds av Teresa Dillon, kuratorn för * The Garden and The Hedge *, och är en del av vårt programs öppningshelg.
Fre 4.7. 12.30-13.30
Sara Ilveskorpi är bildkonstnär, konstpedagog och trädgårdsmästare. Hon arbetar på Nytorp gård på Kimitoön i sydvästra Finland. Ilveskorpi anser att hennes arbete är platsspecifikt: det bygger på att utforska gårdens unika ekologi och påverka den i ett symbiotiskt förhållande. De centrala teman i hennes arbete är beständighet, temporalitet och flexibilitet. Ilveskorpi är doktorand vid Aalto-universitetets fakultet för konst, design och arkitektur, där hennes forskning fokuserar på de ontologiska och filosofiska frågorna om självförsörjning och självförsörjning som en levande praktik.
Diskussion: Sara Ilveskorpi från Kimitoön delar med sig av sina insikter i sin tvärvetenskapliga forskning, som kombinerar konst, agroekologi, kulturstudier och konstpedagogik. Diskussionen leds av Teresa Dillon, kuratorn för helheten * The Garden and The Hedge *, och tar upp aktuella perspektiv på miljöestetik. Ilveskorpis syn på självförsörjning och hållbart liv bygger på hennes personliga erfarenhet som konstnär, trädgårdsmästare och ekologisk odlare.
Fre 11.7. 12.30-13.30
Historia och fantasier om queer-transsocialistisk örtmedicin
miha brebenel är en vit queertrans född i Bukarest, bosatt i London. Hens långvariga och växande forskning fokuserar på internationalismens och solidaritetens historia, och deras kopplingar till funktionsnedsättning, genus, kritiska växtstudier, juridik, social och helande rättvisa. Hen är universitetslektor i digital kultur vid Winchester School of Art, University of Southampton, där hen leder mastersprogrammet i kreativa teknologier.
Presentation och föreläsning: Denna presentation och föreläsning är baserad på miha brebenels forskning om socialistisk örtmedicin, dvs. örtanvändningens historia i historiskt socialistiska regioner i Baltikum, Balkan och Östeuropa. Arbetet är baserat på flera historiska material publicerade i Sovjetunionen och Rumänien i form av atlaser och kartsamlingar. Presentationen fokuserar på jordklassificering och i synnerhet på den imaginära strukturen hos svartjord, eller tjernozem, - en mycket näringsrik och riklig jordart och naturresurs. Denna historia närmas genom en queerfeministisk metod och kreativ praktik, med hjälp av collagebilder från det självorganiserade MASSIA-residenset och projektutrymmet (massia.ee), beläget på landsbygden i Estland, där Miha har organiserat socialistiska örtmedicinträffar de senaste två åren. Föreläsningen följs av en diskussion och publikfrågor under ledning av Teresa Dillon, kuratorn för * The Garden and The Hedge *.
Fre 18.7. 12.30-13.30
!Mediengruppe Bitnik är samlingsnamnet för konstnärsduon Carmen
Weisskopf och Domagoj Smoljo. Sedan början av 2000-talet har de
skapat samtida konst på och med internet – de har fört sina verk ut
i fysiska rum genom att manipulera föremål och artefakter.
https://wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww.bitnik.org/
Diskussion: Under sitt veckolånga KUBU-residens delar !Mediengruppe Bitnik med sig av historien om The Island School for Social Autonomy (ISSA), en experimentell utbildningsinstitution som syftar till att utveckla sätt att leva, lära och undervisa tillsammans, och att skapa en prototyp för hur det “goda livet” ser ut i en era av utrotning. I ett samtal med Teresa Dillon, kuratorn för helheten * The Garden and The Hedge *, presenterar !Mediengruppe Bitnik skolans metoder, praktiker och läror – inklusive utvecklingen av ISSA-biblioteket och dess “systerverk” i samarbete med KUBU.
The Garden and The Hedge lanserar KUBUs mest intensiva residensprogram. Under det tolv veckor långa sommarprogrammet bor och arbetar konstnärer i residens på plats, skapar nya verk eller fortsätter tidigare projekt som delas med publiken under programmet.
Sö 8. juni
12.00–13.00:
Shih Wei-Chieh (施惟捷), Show and Tell-föreställning
Sö 8. juni
kl. 13.00–16.00
Observera jorden och bygg ditt eget mikroskop, Marc Dusseiller
Ti 15. – Fr 18. juli
kl. 13.00–15.00
!Mediengruppe Bitnik – Island School for Social Autonomy (ISSA)
biblioteksexpansion, öppen nonstop workshop
Fr 18. juli
kl. 12.30–14.00
Fredagens hybriddiskussion med !Mediengruppe Bitnik – inklusive även
en presentation av ISSA-skolan och biblioteket
Sö 27. juli
kl. 13.00–17.00
Andrew Gryf Patterson & Eisenia Fetida eller Gödselmask VJ-Clew
föreställningsworkshop
Tor 5. juni
18.30–19.30
Välkomstevenemang och vernissage på KUBU
20.30–21.15
Live-föreställning, Timo Kaukolampi
Fre 6. juni
12.30–13.30
Fredagens hybridsamtal med författaren och miljöaktivisten Jonathon
Drori
14.30–15.30
Liminal Routes-ljudpromenad, Timo Kaukolampi
16.30–17.30
TeleAgriculture, presentation, Julian Stadon
Lör 7. juni
11.00–14.00
Syanotyp växttryck, verkstad, Constanza Dessain
11.00–14.00
Lyssna på jorden, nonstop-punkt, Marc Dusseiller
Sön 8. juni
11.00–12.00
Observera jorden, Marc Dusseiller
12.00–13.00 Solpanelsexperiment, presentation, Shih Wei-Chieh
13.00–16.00
Bygg din egen mikroskop, Marc Dusseiller
Tis 10. juni
11.00–17.00
Älskade bajs – hästgödsel till trädgården. Hämtningställe i KUBU
Tor 19. juni
11.00–13.00
Verkstad för tillverkning av bastukvast, lokal sakkunnig
14.00–17.00
Bloom-workshop, Aino El Sol
Fre 4. juli
12.30–13.30
Fredagens hybridsamtal med konstnären, trädgårdsmästaren och
ekologiska odlaren Sara Ilveskorpi
Lör 5. juli
15.00–23.00
Kiila ljuddag-utflykt
Sön 6. juli
11.00–17.00
Att bygga ett traditionellt videstaket, Sara Ilveskorpi
*11.00–17.00**
Presentation av KUBUs gemenskapsväxthus
Fre 11. juli
12.30–13.30
Fredagens hybridsamtal med forskaren Miha Brebenel om örtmedicinens
historia i Baltikum, Balkan och Östeuropa
Lör 12. juli
11.00–17.00
Växtfärger och naturbläck, del 1, Ronja Tammenpää & Marjut
Nordberg
Sön 13. juli
11.00–17.00
Växtfärger och naturbläck, del 2, Ronja Tammenpää & Marjut
Nordberg
Tis 15. juli
13.00–15.00
Island School for Social Autonomy (ISSA)-bibliotekets expansion,
öppen verkstad, !Mediengruppe Bitnik
Ons 16. juli
13.00–15.00
Island School for Social Autonomy (ISSA)- bibliotekets expansion,
öppen verkstad, !Mediengruppe Bitnik
Tor 16. juli
13.00–15.00
Island School for Social Autonomy (ISSA)- bibliotekets expansion,
öppen verkstad, !Mediengruppe Bitnik
Fre 18. juli
12.30–14.00
Fredagens hybridsamtal med !Mediengruppe Bitnik, med Island School
of Autonomy (ISSA) och bibliotekets expansion
Sön 27. juli
13.00–17.00
Eisenia Fetida & Andrew Gryf Paterson alias VJ Clew (de
komposterande maskarnas kollektiv)
Lör 16. augusti
12.00–15.00
“It’s Just Wild Microbes, Honey” verkstad 1, Will LaFleur
Sön 17. augusti 13.00–15.00 Arkivering av årstiderna genom fermentering, verkstad 1, Maya Hey
Fre 29. augusti
12.30–13.30
Fredagens hybridsamtal: Centre for the Social Studies of Microbes,
Helsingfors universitet (i väntan på bekräftelse)
Lör 30. augusti
13.00–15.00
”It’s Just Wild Microbes, Honey”, verkstad 2, Will LaFleur
13.00–15.00
Arkivering av årstiderna genom fermentezing, verkstad 2, Maya
Hey
17.00–18.00
Välsignelse av KUBUs gemenskapsväxthus
18.00–23.00
Skörde-BBQ, bastu, skålar, fest och DJ
Sön 31. augusti
13.00–15.00
Edible Elements, en gemenskaplig måltid och reflekteringar, Sari
Kippilä, Teresa Dillon, Tiina Schellenberg och Eeva Toivanen
16.00–17.30
Phosoza Collective, Nombuso Mathibela och Sibonelo Gumede
17.00–18.00
Avslutningsceremoni: Soil is Commons. Soil is Home. Soil is
Community, Teresa Dillon
Två utställningar
5.6.–31.8.2025
The Garden And the Hedge
Piha, Pyhä, Metsä, Maa
Öppettider:
Tis-sön 11-17 (Lör: 11-15)
På måndagar stängt, eller boka: info@kubu.fi
Inträde:
10€ (7€ studerande/pensionärer, barn gratis) Inträdesavgiften gäller
båda utställningarna under hela sommaren
Tillgänglighet:
Bottenvåningen där största delen av konsten finns är tillgänglig. En
del av miljökonstverken ligger i en lättillgänglig skogsdunge.
Om Kubu:
Kubu är ett konstnärsdrivet, oberoende kulturhus på Kimitoön med
betoning på mångkonstnärlighet, hållbarhet och gemenskap. Kubu
strävar efter att ge utrymme för aktuella ekologiska och sociala
frågor genom konst, vetenskap och samlärande.
Adress:
Kulturhus Björkboda
Smedskullavägen 3
25860 Björkboda
Finland
Planera ditt besök här
Experiment med webbplats med låg energiförbrukning Denna mikrosajt är ett lågenergiexperiment inspirerat av många liknande projekt. Bildfilsstorlekarna har minskats genom stark rastrering, och webbplatsen är statisk och lokal. Det betyder att den inte kräver energikrävande servrar eller molntjänster, utan körs på en liten Raspberry Pi-enhet i KUBUs lokaler och skulle kunna drivas helt med solenergi. Eftersom själva kubu.fi-webbplatsen fortfarande fungerar traditionellt och vi använder sociala medier som tidigare, är målet med detta projekt inte att uppnå betydande energibesparingar, utan att fungera som en läroövning för oss och förhoppningsvis en inspiration för andra som vill prova lågenergilösningar inom IT och kommunikation.
Stöd:
Utställningen stöds av Kimitoöns 700-årsjubileumsfond och Föreningen
Konstsamfundet samt Kimitoöns kommun, Svenska Kulturfonden, Pro
Helvetia och The Arts Council of Wales.
Arbetsgruppen:
Teresa Dillon, kuratering och konstnärlig ledning av The Garden and
The Hedge, och Elemental-programmet. Tuomo Tammenpää, Kulturhuset
Björkboda, verkställande producent. Sari Kippilä, Kulturhuset
Björkboda, producent.
Mer information
Tuomo Tammenpää
+358 40 5254636
tuomo@kubu.fi